POPOŁUDNIA Z KSIĄŻKĄ

Innowacja czytelnicza

W czasach kultury, w której dominuje obraz, duże grono dorosłych jak również dzieci nie czuje potrzeby kontaktu z książką. Czytanie jest dla dzieci i młodzieży czynnością nieciekawą, która przegrywa z niewymagającymi wysiłku telewizją i komputerem. Te jednak wykorzystywane w nadmiarze i bez ograniczeń są szkodliwe, bo wywołują u dzieci lęki, niepokoje, znieczulają na przemoc i agresję. Celem podejmowanych działań jest rozbudzenie zapału do książek już w okresie dzieciństwa, a tym samym ukazanie dzieciom alternatywy na atrakcyjne spędzanie czasu wolnego. Służy temu promocja biblioteki, uczynienie z niej miejsca, w którym się wiele dzieje, więc warto się nim bliżej zainteresować. Środkiem realizacji programu jest stworzenie przez bibliotekę odpowiedniego klimatu. Zadbanie o to, aby dzieci kojarzyły czytanie z radością - oto najważniejszy cel podejmowanych działań.

Innowacja czytelnicza będzie realizowana od października 2021 do maja 2022 dla grupy uczniów uczęszczających na świetlicę.

MAJ

W maju na przysłowiową tapetę wzięliśmy książkę Leszka Kołakowskiego "Kto z was chciałby rozweselić pechowego nosorożca?" To historia, która rozśmieszy każdego kilkulatka i z pewnością wywoła uśmiech na twarzy dorosłych. Nosorożec jest ogromny, ma wspaniały róg na nosie, ale ciągle jest smutny. Całymi dniami rozpacza, ponieważ .... nie umie latać. Wszystkie próby, które podejmuje kończą się niepowodzeniem. Autor w zabawny i nieco przewrotny sposób uczy dzieci akceptacji własnych ograniczeń i cieszenia się z tych talentów i rzeczy, które posiada. Nie zawsze porównywanie się z innymi wychodzi nam na dobre, bo każdy z nas jest inny a nie wszystkie nasze życzenia da się spełnić. Podczas tego spotkania przeczytano książkę Leszka Kołakowskiego.

Podczas kolejnego spotkania w odniesieniu rozmawialiśmy o marzeniach i ograniczeniach uczniów.

 KWIECIEŃ

Za nami ostatnie w tym miesiącu spotkanie z Rogasiem, małym koziołkiem osieroconym przez matkę. Czytając drugi rozdział dowiedzieliśmy się jak doszło do tego tragicznego wydarzenia. ponadto dowiedzieliśmy się co wspólnego z sarną mają:  lustro, cewki, suknia, świece, kwiat czy łyżka.


Rozpoczął się kwiecień więc i nowa pozycja do czytania. W kolejnym miesiącu pozostaliśmy wśród książek Marii Kownackiej, konkretnie czytamy "Rogaś z doliny Roztoki". Jest to książka ukazująca dzieje małego sarniątka, którym zaopiekował się gromadka dzieci z gajówki. Akcja książki rozgrywa się na tle pięknej, górskiej przyrody Beskidu Sądeckiego. Na wstępie porozmawialiśmy o opiece nad osieroconymi, małymi leśnymi zwierzętami a następnie przeczytaliśmy pierwszy rozdział książki. Na koniec został czas, żeby spróbować narysować głównego bohatera.

MARZEC 

Za nami ostatnie spotkanie z książką Marii Kownackiej o bocianie Kajtku, podczas którego poznaliśmy kolejne przygody głównego bohatera. Na koniec uczestnicy rozwiązali prawie bezbłędnie test z książki co jest dowodem na to, że uważnie słuchali.


Na dzisiejszym spotkaniu przeczytano kolejne rozdziały książki "Kajtkowe przygody", z których dowiedziano się jak się "międliło" len i wiele innych ciekawych rzeczy. Potem uczestnicy kolorowali farbami, kredkami, wyklejali bibułą bociany.







Podczas drugiego spotkania czytaliśmy o kolejnych przygodach bociana Kajtka. Potem wspólnie wykonaliśmy bociany z origami.





Marzec to miesiąc, który nieodłącznie kojarzy nam się z wiosną, dlatego podczas zajęć czytelniczych czytamy książkę, która przez wiele dziesięcioleci była lekturą szkolną. A mianowicie chodzi o "Kajtkowe przygody" Marii Kownackiej. Na początku zajęć porozmawialiśmy o wiośnie, następnie przeczytano kilka rozdziałów podczas których uczniowie poznali głównego bohatera - bociana Kajtka.






 

LUTY

Podczas kolejnego  spotkania przeczytaliśmy kolejny rozdział kocich historii - Zofii, Hermana i Genia. Tym razem o pływających kotach, które podczas deszczowej pogody za oknem potwornie się nudziły. Później uczniowie wykonywali prace plastyczne z wacików.







 

W trakcie lutowych zajęć zajmiemy się książką Tomasza Trojanowskiego "Kocie historie". Książka zawiera wesołe opowiadania, których bohaterami są Duży i jego trzy koty: Herman, Zofia i Genio. Tym razem bohaterem naszych spotkań będą koty, m.in. dlatego, że 17 lutego obchodzimy Międzynarodowy Dzień Kota. Zanim przeczytaliśmy pierwszy rozdział książki oczywiście porozmawialiśmy o kotach, o ich święcie, o tym jak powinniśmy pielęgnować koty itp. Oczywiście przypomnieliśmy jakie znamy literackie czy filmowe koty - Kot w butach, Garfield, kot Filemon, Jerry, koty z serii Zaopiekuj się mną.  Na koniec uczniowie kolorowali swoje obrazki. 






STYCZEŃ

Podczas zajęć w styczniu będziemy czytać książkę Sue Bentley z serii "Magiczny konik"pt. "Nowy przyjaciel". Tak więc w tym miesiącu tematem naszych rozważań są jedne z bardziej ulubionych zwierząt - konie. Podczas pierwszych zajęć Marysia, która jeździła konno trochę przybliżyła nam tematykę związaną z końmi, m.in. z rasami koni czy ich budową.

 

Na drugim styczniowym spotkaniu czytaliśmy o dalszych losach bohaterów książki, z których dowiedzieliśmy się jak doszło do poznanie Ewy z Kaszmirem, mówiącym konikiem ze Stada Błyskawic. Następnie uczniowie kolorowali bądź odrysowywali konie z przygotowanych szablonów. 





 

 

 GRUDZIEŃ

W grudniu podczas zajęć czytamy wiersze polskich poetów o zwierzętach. Na pierwszy ogień poszły wiersze Jana Brzechwy. Przeczytaliśmy "Sójkę", "Dzika", "Niedźwiedzia", "Żabę" i wysłuchaliśmy "Kaczkę-dziwaczkę". Ponadto uczniowie kolorowali swoje ulubione zwierzę, czyli motyla oraz kota. 


Podczas kolejnego spotkania przeczytaliśmy kilka wierszy Juliana Tuwima, m.in. Ptasie radio, Ptasie plotki, Kotek i Spóźniony słowik. Przy czym ten ostatni wiersz przeczytano również po śląsku w tłumaczeniu Marka Szołtyska. Potem uczniowie wykonywali swoje mini książeczki o zwierzętach
 
 






Na ostatnim, grudniowym spotkaniu kontynuowano czytanie wierszy o zwierzętach, jednak tym razem zajęto się poezją mniej znanych polskich poetów. M.in. przeczytano anonimowy utwór  "A,a- kotki dwa"; "Chory kotek" Stanisława Jachowicza; "Dwa jeże" Ludwika Jerzego Kerna; "Gdyby tygrysy jadły irysy" Wandy Chotomskiej czy Aleksandra Fredy "Małpa w kąpieli". Później kolorowano antystresowe kolorowanki oczywiście o zwierzętach.
 



LISTOPAD

W listopadzie tematem przewodnim będzie książka Łukasza Wierzbickiego "Dziadek i niedźwiadek", która przedstawia prawdziwą historię. Książka opisuje zdarzenia, które miały miejsce w czasie II wojny światowej. Historia rozpoczyna się jako opowieść dziadka dla wnuczki, kiedy to wspólnie oglądają w zoo w Edynburgu tytułowego niedźwiadka. Dziewczynka jest zaskoczona opowieścią dziadka, z której dowiaduje się, że miś w czasie wojny służył z żołnierzami  armii generała Andersa, że brał udział w bitwie o Monte Cassino, podczas której nosił skrzynie z amunicją. Po wojnie, w 1947 roku Wojtek, bo takie imię otrzymał niedźwiedź, został oddany do zoo w Edynburgu, gdzie zmarł w 1963 roku.


Na ostatnim spotkaniu poświęconym niedźwiadkowi o wdzięcznym imieniu Wojtek, przeczytano oczywiście kolejny fragment książki. Ponadto, jako że przypadło ono w Dzień Pluszowego Misia uczestniczki wykonały laurki dla bohatera tego dnia, układały puzzle i kolorowały obrazki.







PAŹDZIERNIK 

W tym miesiącu na zajęciach zajmujemy się książką Marcina Pałasza "Sposób na Elfa". Na każdych zajęciach wspólnie czytamy fragmenty książki. Podczas pierwszego spotkania zapoznaliśmy się z autorem i z całym cyklem "Elfomania" oraz porozmawialiśmy na temat adopcji psów, obowiązków właścicieli psów. Ponadto rozpoznawaliśmy rasy psów a na koniec uczniowie kolorowali ulubionego psa. 

Podczas kolejnych zajęć uczniowie poznali związki frazeologiczne związane z psami: jak pies z kotem; pogoda pod psem; głodny jak pies; wierny jak pies; goić się jak na psie; wieszać na kimś psy; zejść na psy. Później uczniowie wykonywali jamnika z origami.






Za nami kolejne spotkanie w ramach innowacji "Popołudnia z książką" a zarazem ostatnie z książką Marcina Pałasza "Sposób na Elfa". Oczywiście jak zwykle przeczytaliśmy fragment. A później część dziewczyn kończyła swojego jamnika, a część wykonywała adresówki dla swojego pupila.







 

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Książka jest jak ogród

Wyjście klas trzecich do biblioteki publicznej      Za nami XXII Ogólnopolski Tydzień Czytania Dzieciom, który odbywał się pod hasłem ”Ksi...

Światowy Dzień Książki